mobiilikäyttö kotisivuilla

Kotisivujen mobiilikäyttö kasvaa reippaasti

Älypuhelinten ja tablettilaitteiden suosio on ollut vilkasta jo vuosien ajan. Alkuvuosien kankeuksien jälkeen, nämä mobiililaitteet alkavat lunastamaan niihin asetettuja odotuksia myös käytettävyyden suhteen, ja yhä useampi käyttääkin nettiä jo pääsääntöisesti puhelimensa tai tablettinsa avulla.
Myös kotisivujen ylläpitäjien on syytä olla hereillä, koska jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa pienikin vika / etu kotisivuilla voi kääntää voimasuhteita yksittäisen toimijan eduksi. Tästä syystä alati kasvavaa määrää mobiilikäyttäjiä on syytä palvella hyvin jo yrityksen kotisivujen puolella. Vielä suurempaan merkitykseen tämä korostuu verkkokauppojen osalta, joista ostokokemuksen tulee olla jouhevaa myös puhelimen välityksellä.

Kuinka paljon kotisivujen käyttö on lisääntynyt mobiililaitteilla?

Kuinka mobiilikäyttö sitten on oikeasti lisääntynyt ja paljonko kävijöistä sivustoilla tulee mobiililaitteiden kautta?
Ohessa on tilastoa erään asiakkaamme sivuston mobiilikäytön osuudesta.
Mobiilikäytön lisääntyminen kotisivuilla
Kaavioista huomaamme nopeasti, että vielä vuonna 2011 on sivuston mobiilikäyttö ollut hyvin laiskaa, kun taas vuonna 2014 on sivuston mobiilikäyttö jo yli 30% kaikista käynneistä. Myös kasvun nopeus on huomattavaa ja sen huippua on tuskin vielä nähty.
Mobiilikäyttöön vaikuttaa edelleen lukuisia tekijöitä. Muun muassa eri demografisissa ikäryhmissä on suuria eroja käytön suhteen. Mutkia oikoen voidaan todeta, että erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä puhelimen käyttö alkaa olla jo syrjäyttänyt perinteisen pöytäkoneen.

Minkälaiset ovat hyvät mobiiliystävälliset kotisivut?

Hyvät kotisivut toimivat sulavasti kaikenlaisilla laitteilla. Valtaosa kävijöistä tulee edelleen pöytäkoneiden kautta, joten monipuoliset isot pinnat ja vaihtuvat kuvat ovat suositeltavia elementtejä kävijöiden ohjaamiseksi sivuston sisällä.
Mobiilikäyttöä ajatellen sivuston tulisi toimia skaalautuvasti eli responsiivisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että sivuston ulkoasuun on määritelty erikokoisten laitteiden mittoja leveyksien mukaan. Kun käyttäjän laite käyttää tietyn levyistä näyttöä, osaa sivusto optimoida sisällön tähän leveyteen, eikä käyttäjän tarvitse rullata näyttöä vaakasuunnassa. Myös muut elementit pienenevät ja asettuvat uomiinsa minimoiden myös alaspäin rullausta hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoamiseksi.
responsiivinen verkkokauppa
Mobiiliystävällisen sivuston tulee olla myös nopea latautumaan käyttäjälle eikä se saa sisältää flash-animaatioita, koska suurin osa tablettivalmistajista on jo lopettanut tukensa flash -teknologialle. Onneksi animaatiot ja kuvien vaihtuvuus saadaan nykypäivänä jo tehtyä myös muiden menetelmien avulla mobiiliystävälliseksi.